Viimeisin vaalitulos on
herättänyt taideväen piirissä pohdintaa kulttuurialan tulevaisuudesta.
Huoli on varmasti perusteltua, sillä lähellä siintävä valmistuminen
muistuttelee työllistymisen vaikeudesta ja työelämään sijoittumisesta.
Erityisesti taidehistorian
opiskelijat päätyvät hyvin usein juuri julkiselle sektorille, johon
tulee eittämättä kohdistumaan leikkauksia. Onko meillä opiskelijoilla
todella elämää valmistumisen jälkeen? Minkälaisin odotuksin tulevat
opiskelijat valmistautuvat tutkintonsa suorittamiseen?
Valtaväestön silmin taide näyttäytyy vaikeasti hahmotettavana ja
etäisenä. Jo sana kulttuuri luo monelle mielikuvia elitistisestä ja
tavallisesta ihmisestä vieraantuneesta koneistosta. Akavan Erityisalat
ja Museoalan ammattiliitto julkaisivat vastikään kannanoton,
jossa museoalan kesätyö- ja harjoittelupaikkojen pilkkahintaiseen
palkkaukseen toivottaisiin muutosta. Erityisesti pienten kuntien sisällä
museot ovat jo ennestään ahtaalla, työntekijöille ei makseta
työehtosopimusten mukaista palkkaa ja uhka henkilökunnan
irtisanomista on jatkuvasti korvan takana. Museoiden määrärahoja
leikataan ja omalle kulttuuriselle pääomallemme annetaan yhä vähemmän
arvoa. Onko museo- ja koko kulttuurialalla sitten niin huonoksi leivottu
imago, etteivät päättäjät ja kansalaiset koe sen
turvaamista kovin tärkeänä näinä valtion tiukkoina aikoina?
Myös "Suomea suomalaisille" ajavien perussuomalaisten olisi hyvä pitää
mielessä, että käsitys nykyisestä Suomesta ja kansallisisentiteetistä
luotiin voimakkaasti nimenomaan taiteen avulla. Lisäksi taiteella on
osittain edelleenkin kansallistunnetta nostattava
merkitys ja taidekentän ansiot ovat ennen kaikkea kulttuurista
valuuttaamme kohottavia ansioita. Se, että taide koetaan vieraaksi on
tuskin rivikansalaisten vika. Toisaalta "korkea" taide on kuulunut vain
osalle väestöstä aina renessanssin ajoista lähtien.
Erilaiset käsityötaiteet ovat kuitenkin kukoistaneet aina kansan
keskuudessa, joten kyse on pikemminkin taiteen arvotuksesta ja siihen
liittyvistä mielikuvista. Korkean ja matalan taiteen dikotomia on
voimakas kulttuurisesti erottava tekijä edellään tänä päivänä.
Se myös ohjaa ja ikävällä tavalla luo asenteita jo taideinstituutioiden
sisällä: esimerkiksi populaarikulttuurin kuvasto ei varsinaisesti kuulu
taidehistorian tutkimuksen piiriin. Taide on ja tulee tulevaisuudessakin
olemaan kuitenkin vahvasti yhteiskuntaan
ja ideologioihin linkittyvä kannanottaja tai statisti. Taide on
inhimillisintä meissä, ja siksi taidealan etu- ja takarintamalla
operoivien panostuksia olisi turvattava ja arvostettava.
Toisaalta myös taidekenttä on jakaantunut näennäisesti konservatiiviseen
museoinstituutioiden kattojärjestelmään ja taiteentekijöiden
liberaaliin vastakulttuuriin. Kuitenkin kansan ja median silmissä koko
taiteen vaikutusalue niputetaan usein yhden ja saman
"vihervasemmistolaisen kuplan" sisään kuuluvaksi. Miksi taiteella sitten
on niin marginaaliin assosioitava rooli? Erityisesti nykytaide kärsii
kuluttajiensa homogenoitumisesta. Museoiden kävijämäärät ja kävijät
noudattavat melko samaa kaavaa vuodesta toiseen,
ja nykytaiteella on kiistämättä maine hankalasti ymmärrettävänä ja
lähestyttävänä. Mielessäni herää kysymys, voisimmeko me, tulevat
taidealan toimijat ja asiantuntijat tehdä asialle jotakin, onko
nykytaiteen (ja ylipäätään taiteen) imagoa tarpeen muuttaa ja
onko se edes mahdollista? Jos on, niin millä keinoin?
Heitänkin pallon Teille lukijoille, millaisia ajatuksia koko taidekentän rooli tänä päivänä herättää?
Teksti ja kuvat Vilma Mättö, taidehistorian kolmannen vuoden opiskelija ja Kuvatus ry:n varajäsen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti